Ra, ra….. een brug

Welke brug is dit en wat doen al die wandelaars daar? Dat was de vraag bij deze foto.

De brug was niet zo moeilijk: de Van Brienenoordbrug, inderdaad. Vraag 2 was wat lastiger. Dit is het antwoord: Op 30 en 31 januari 1965 konden voor het eerst en voor het laatst voetgangers over de Van Brienenoordbrug lopen. Tienduizenden maakten hiervan gebruik. De officiële opening vond een dag later plaats. Zoals op de foto te zien is, had de brug toen nog één overkapping, de tweede kwam er in 1990 bij. Dank weer aan de inzenders!

Uw reacties:

Marion Drieduite-Baauw:
“Dit is de 1ste Van Brienenoordbrug die gebouwd is in Zwijndrecht en in 1989 werd geplaatst. Rijden er regelmatig over en een keer heb ik er onderdoor gewandeld! Zelf heb ik er niet op gelopen: ik ben geen echte Rotterdamse! Dus wat de aanleiding is weet ik niet. Misschien de opening!!”
Bekijk hier de aanvulling van Paul Verhoef op deze reactie.

Paul Verhoef:
“Volgens mij is dit de Van Brienenoordbrug bekeken in de richting van IJsselmonde. Maar wat al die mensen er doen en ter gelegenheid waarvan…..???

De Van Brienenoordbrug werd gebouwd onder auspiciën van Rijkswaterstaat (RWS). Over deze bouw gingen twee directies, directie Bruggen over de brug en de viaducten in het wegennet en directie Wegen over de tunnels en het wegennet zelf. Ik heb zelf een klein halfjaar als practicant (stagiair) in 1963-1964 gewerkt voor directie Wegen aan de IJsselmonde-kant. Een van de dingen die ik daar gedaan heb was het begeleiden van het heiwerk van de tunnel in de grote rotonde aan de zuidkant.

Je ziet op bovenstaande foto 2 heistellingen, de voorste deed het viaduct (dir. Bruggen) en ik had de achterste onder mijn hoede voor de tunnel (dir. Wegen). De heipalen staan allemaal onder de wanden en stonden als haren op een hond, waren 22 m lang en vierkant 40 cm en wilden door de dichte bundeling soms niet zakken, zodat er bij waren die 40 cm boven de grond bleven staan, maar ook soms 3 m boven de grond.

Ik mocht als practicant het kalenderen doen. Elke 25 cm een schrap op de paal en dan maar tellen hoeveel slagen er van het heiblok nodig waren om 25 cm te zakken. 40-45 slagen was genoeg om voldoende draagkracht te hebben, maar als er al 100 slagen nodig waren stopte ik maar, omdat er anders het risico bestond dat de paal brak. De heistelling van dir. Bruggen had dit om de haverklap.

Zowel het viaduct als de tunnel staan er nog steeds, dus de constructie zal stevig geweest zijn. De heipalen werden met de hand gemaakt op een terrein aan de Stadionweg naast de Kreeksehaven (zie foto hierboven), waar ook de mobiele asfaltcentrale van de NBM (Nederlandse Bitumen Maatschappij) stond voor het wegenwerk. Onderstaande foto laat het viaduct en de tunnel zien, voor 90% gereed.” (De foto’s die Paul meestuurde, zijn alle drie genomen aan de zuidkant bij IJsselmonde.)

Wil Fux:
“Het is de Van Brienenoordbrug toen die er nog in z’n eentje stond. Waarom al die mensen daar lopen, ik had aanvankelijk geen idee, maar ik heb het (denk ik) gevonden: op de website van Platform Wederopbouw Rotterdam staat een artikel over de opening van de Van Brienenoordbrug op 1 februari 1965 door koningin Juliana. De foto is genomen in het weekend daarvoor toen 16.000 Rotterdammers over de brug konden lopen op een erg koude januaridag. Ik denk dat mijn ouders (ik woonde toen nog als 18-jarige bij m’n ouders in Zuidwijk) geen zin hadden om met die kou over die brug te gaan lopen.”