Ra, ra….. Rotterdamse tram

Waar staat de historische Rotterdamse tram op deze foto? Dat was de vraag.

Dank voor uw reacties! We ontvingen er een aantal, zie hieronder, en ze waren allemaal goed! Deze tram, en nog veel meer historische Rotterdamse trams, rijdt in het Openluchtmuseum Arnhem z’n dagelijkse rondjes, maar wel met Arnhemse conducteurs en bestuurders in het uniform van de voormalige Arnhemse tram.

Uw reacties:

Louise van der Werff-Gabreëls:
“De oude tram op deze foto lijkt op de nostalgische Rotterdamse tram, waarmee een tochtje kan worden gereden over het terrein van het Openluchtmuseum Arnhem! De oude Rotterdamse tram, wasgeel van kleur en getooid met het roodzwarte RET-logo.

Als kind reed ik met regelmaat met de tram. Wij woonden namelijk in het Sterrenbos te Schiedam en onder meer voor familiebezoek in Rotterdam namen wij de tram. Ik zie het zo weer voor mij: de houten smalle zitbankjes; de aan het plafond bungelende lussen om je aan vast te houden voor degenen die moesten staan en de vloer van smalle houten latjes. Verder op de ruiten stickers met teksten als: “Verboden te spuwen”, “Opstaan voor iemand misstaat niemand” en “Spreek vrijmoedig over God, maar misbruik nooit Zijn naam”. De laatste tekst was uitgegeven door de Bond tegen het vloeken. Als zesjarige, die net had leren lezen, waren dit ware oefenteksten.

De conducteur van de tram was een wandelende kassa met zijn geldautomaat op de buik. Centen, stuivers, dubbeltjes, kwartjes en guldens zaten in dit kastje naast elkaar gestapeld en werden door middel van een schuifsysteem in zijn hand opgevangen. Als kind vond ik de geldautomaat wel heel fascinerend. De kaartjes zaten in een platte blikken doos en waren verschillend van kleur. Voor volwassenen (naar ik meen) een witte kleur en blauw voor kinderen tot twaalf jaar.

Als een tramrailwissel moest worden omgezet, was dit de taak van de bestuurder van de tram. Hij moest dan de tram verlaten en de wissel handmatig omzetten. Dit deed hij dan met een lange metalen stang. De passagiers in de tram wachtten geduldig tot de rit weer kon worden vervolgd. Op lastige overgangen waarschuwde een hoog “ting-ting-ting”-belletje dat de tram eraan kwam. De rit van Schiedam naar Rotterdam was voor mij net lang genoeg om een tikkie misselijk uit de tram te stappen, want zo vloeiend rijden als de huidige trams dit doen was er nog niet bij.

En dan nu de RaRa-foto!
Het gaat om lijn 12, wasgeel van kleur en met het bekende RET-logo. Waar lijn 12 in Rotterdam reed weet ik niet, maar dat deze in het Openluchtmuseum van Arnhem zijn rondjes rijdt weet ik wel. Compleet met het personeel in de oude uniformen (donkergrijs met rode bies afgezet), met hoofddeksels, alles tip top.
In die tram rijdend komen beelden van weleer bovendrijven, weliswaar in een totaal andere omgeving dan die van Rotterdam, maar niet minder echt. Je passeert daar veel aardige objecten, zoals molens, een herberg-café én langs de tramremise; te veel om op te noemen. Vorig jaar zijn Jules, mijn echtgenoot, en ik een dag naar dit Arnhemse museum geweest. Lijn 12 van de RET; naar mijn mening is de foto op het terrein van dit museum geschoten.”

Marion Drieduite-Baauw:
“Openluchtmuseum; bestuurders waren/zijn gepensioneerden van de RET die hier als vrijwilliger rijden. Iets geleerd over het gordijn achter de bestuurder: niet ter bescherming tegen de kou, maar bedoeld om het licht te dimmen dat vanuit de tram weerkaatst in de ramen van de bestuurder.”

Tramlijn 10 – Spangen (ook in het Openlucht Museum in Arnhem). Foto: Wim Heistek

Wim Heistek:
“Ik vermoed dat de foto van tramlijn 12 genomen is in het Openlucht Museum, Arnhem. Op die foto staat als eindbestemming vermeld: FEYENOORD STADION. Ik heb eveneens een foto uit dit museum, van tramlijn 10 met bestemming SPANGEN en dat is dus Sparta. De enige overeenkomst tussen beide foto’s en waarop ik mijn conclusie baseer zouden de deuren kunnen zijn van de remise: op de foto op de site de achterkant van de remise en ik de voorkant??????”