Ra, ra….. treinstation

Herkent u dit treinstation en deze plek en heeft u er herinneringen aan? Dat was de vraag bij deze foto.

Het antwoord: op de foto ziet u het vroegere station Rotterdam-Maas. In 1847 werd de spoorlijn van Amsterdam naar Rotterdam in gebruik genomen. De treinen kwamen aan op het toenmalig hoofdstation Rotterdam Delftse Poort, kortweg  Rotterdam DP. Het was niet mogelijk om vandaar richting Gouda/Utrecht te reizen, daarvoor was in 1858 station Rotterdam-Maas geopend.

In mei 1953 was de nieuwe spoorlijn tussen Nieuwerkerk aan den IJssel en Rotterdam klaar en reden de treinen naar Rotterdam DP, dat gelijk werd omgedoopt tot Rotterdam CS. Diezelfde tijd werd station Rotterdam-Maas gesloten. In 1988 werd op die plaats het zwemparadijs Tropicana geopend, zie onderstaande foto.

Op het voormalig spoortracé tussen het voormalig station en Nieuwerkerk aan den IJssel werden later de Maasboulevard, de Abram van Rijckevorselweg en de Schielandweg aangelegd.

Deze foto was wat minder moeilijk dan de vorige; we hadden dan ook iets meer inzendingen verwacht. Misschien zijn de feestdagen daar debet aan. Hartelijk dank aan Marion en Paul voor hun reactie.

Uw reacties:

Marion Drieduite:
“Daar ik van oorsprong geen Rotterdamse ben, kan ik je geen ervaringen vertellen. Wel dat Lex zijn vader deze trein nam naar Utrecht! Dit kopstation is Station Maas aan de Maas en later kwam hier zwembad Tropicana. Ook was de Maasboulevard nog niet gerealiseerd!”

Paul Verhoef:
“Het Maasstation t.p.v. wat nu de Maasboulevard is, ongeveer op de plaats van Tropicana. Het was een z.g. kopstation, in 1858 in gebruik genomen door de Nederlandse Rhijn Spoorwegmaatschappij. In mei 1940 zwaar beschadigd en weer tijdelijk opgeknapt. Buitendienst gesteld op 4 oktober 1953. De straat midden links op de foto is de Oost Molenwerf die richting Oostplein gaat. Op de bijgevoegde foto is dat goed te zien.

Ter plaatse van het station is nu een brug in de Maasboulevard met een doorgang naar de haven van het Boerengat. Waar je linksonder nog wat bebouwing ziet staat nu het Havenziekenhuis. De treinstellen zijn materieel 40 of 46; al ontwikkeld voor de oorlog en gedeeltelijk besteld in de jaren 1940-42. De foto is in ieder geval van na de oorlog. De bijgevoegde foto is van 1953. Als kind van 3 jaar (1948) ben ik ooit van dit station met mijn ouders naar Groningen vertrokken. Het is dat het me verteld is, want er staat me niets meer van bij.”