Maak het ze niet te makkelijk…


Sinds de start van de coronacrisis zien de politie en de Fraudehelpdesk een verschuiving in de vormen van criminaliteit. Zo is het aantal slachtoffers van fraude via Whatsapp fors toegenomen en worden nu babbeltrucs gebruikt waarbij criminelen zogenaamd ‘hulp’ aanbieden, bijvoorbeeld om de boodschappen te doen.

Behalve dat we bij ons in de Binnenhoftoren nog wel eens geconfronteerd worden met ‘bezoekers’ die er niet horen, heeft u hopelijk weinig ervaring met bovengenoemde oplichtingstrucs. Maar een gewaarschuwd mens……

Oplichters zoeken iedere keer nieuwe mogelijkheden om  u geld afhandig te maken. Trap niet in hun mooie praatjes, e-mails of appjes.

Wees op uw hoede bij de volgende situaties:

Hulpvraag via Whatsapp
U krijgt een whatsapp van een zoon/dochter, ander familielid, goede vriend, vul maar in…. die onverwacht om geld vraagt: noodsituatie, want ‘telefoon kwijt’, ‘bankpasje vergeten’ en er is haast bij. Het ziet er echt uit; soms gebruiken criminelen zelfs het Whatsapp-account van degene die u kent. Er wordt gevraagd om snel te helpen door geld over te maken of te klikken op een betaalverzoek.

Laat u niet onder druk zetten en maak NOOIT geld over na zo’n verzoek. Bel altijd eerst zelf degene op die het verzoek doet en gebruik daarvoor het nummer dat u zelf heeft en niet een zogenaamd ‘nieuw’ nummer. Als u het tijdens het gesprek toch niet vertrouwt, laat hem/haar dan een persoonlijke vraag beantwoorden waarop een vreemde nooit het antwoord zou weten. Dan valt een oplichter snel door de mand.

Hengelen naar uw pinpas
U ontvangt een brief of e-mail dat uw pinpas dringend aan vervanging toe is. Het bericht ziet er heel professioneel uit, met logo en adres van de bank. Soms worden zelfs retourenveloppen meegestuurd, zodat u uw pinpas met pincode probleemloos kunt verzenden. Ook wordt soms gezegd dat u snel moet handelen om uw geld veilig te stellen. De oplichter doet zich voor als een bankmedewerker, biedt aan om te helpen en plundert vervolgens uw rekening.

Bankmedewerkers vragen u nooit om uw bankpasje op te sturen en ze vragen al helemaal niet om uw pincode. Pasjes die vervangen zijn mag u zelf in stukken knippen en weggooien. Reageer dus NOOIT op dit soort verzoeken. Als u toch nog twijfelt, bel dan uw bank via het nummer dat u altijd gebruikt. Gebruik nooit een nummer dat in de brief of e-mail staat die u heeft ontvangen.

Gratis computerhulp
Oplichters doen zich voor als medewerkers van een computerbedrijf, Microsoft bijvoorbeeld. Ze beweren dat uw computer geïnfecteerd is door een virus en dat zij u kunnen helpen om het op te lossen. Vaak spreken ze onbeholpen Engels. Hun hulp is gratis zeggen ze, u hoeft alleen maar een programma te installeren of inloggegevens te geven.

Reageer simpelweg NIET als u ongevraagd hulp aangeboden krijgt. Zeker niet als wordt gedreigd dat anders uw account wordt opgeheven of dat u een aanbieding misloopt. Alles wat u vertelt, kan later bij een volgende poging worden gebruikt om u wél over de streep te trekken.

Collectanten of verplegers aan de deur
Het coronavirus heeft oplichters geïnspireerd tot nieuwe babbeltrucs.  Zo zijn er bijvoorbeeld nepcollectanten die geld inzamelen voor het Rode Kruis, terwijl deze instelling dit jaar alleen digitaal collecteert. Ook zijn er nepverpleegkundigen actief die beweren onderzoek te doen. Ze bieden aan om te analyseren of iemand het coronavirus heeft of heeft gehad. Het doel is om met twee personen een woning binnen te dringen. Terwijl de nepverpleegkundige een zogenaamde test afneemt, steelt de handlanger geld of kostbare spullen. De politie waarschuwt specifiek senioren om niet in deze smoezen te trappen. Laat NOOIT zomaar iemand binnen, hoe goed het verhaal ook klinkt.

Wat u zelf preventief kunt doen:
– Plaats uw telefoonnummer niet openbaar op social media, websites of online handelsplatformen. Zo maakt u het net iets lastiger voor onverlaten om u telefonisch te benaderen.
– Voorkom misbruik van uw Whatsapp-account door tweestapsverificatie in te stellen. Dat is een extra beveiliging die u via de instellingen op uw telefoon kunt activeren. Op de website www.veiliginternetten.nl kunt u vinden hoe dat moet.

Toch slachtoffer geworden?
– Doe altijd aangifte bij de politie, ook bij een poging. Dit kan ook digitaal, op de website www.politie.nl. Maak een bestandje aan van het Whatsapp-gesprek, zodat u dat bij de aangifte kunt voegen.
– Meld het zo snel mogelijk bij uw bank (ook bij een poging), zodat het rekeningnummer van de oplichter geblokkeerd kan worden en zo andere slachtoffers kunnen worden voorkomen.
– Meld het, ook als u geen slachtoffer bent geworden, op www.fraudehelpdesk.nl.

Handige websites
– De site www.veiliginternetten.nl biedt praktische tips en informatie over wat u kunt doen en laten om veilig te internetten. Het is een gezamenlijk initiatief van het ministerie van Economische Zaken en Klimaat, het ministerie van Justitie en Veiligheid/Nationaal Cyber Security Centrum, ECP|Platform voor de InformatieSamenleving en het bedrijfsleven.

– In een gezamenlijk initiatief van het ministerie van Veiligheid en Justitie en een aantal partners is de overheid op 1 september jl. gestart met de campagne Senioren en Veiligheid. Op de site https://www.maakhetzeniettemakkelijk.nl/senioren-en-veiligheid vindt u uitgebreide informatie en tips, speciaal voor senioren, om uw eigen veiligheid te vergroten. Van het voorkomen van inbraak tot bescherming van uw smartphone, tablet en laptop tegen diefstal. U vindt hier ook een viertal filmpjes met acteur Kees Hulst (bekend van ‘Het geheime dagboek van Hendrik Groen’) met concrete tips en adviezen.

27.10.20